1891 Yazmacı

    700 yıllık geçmişe sahip, El Baskı Yazmacılığı’nın “gelenekten geleceğe” sloganıyla yaşatıldığı tek ilin Tokat olduğunu, Osmanlı İmparatorluğu döneminde yazmacılık sanatının yalnız Tokat’a has olduğunu, Başka yerlerde yazma yapmanın yasak olduğunu,  Valide Sultan’a ‘has’ olduğundan ve yazmacılığın gelirleri de Tokat Hassına ait bulunduğundan bu gelir kaynağının aksamaması için başka yerde yazma yapılmasına müsaade edilmediğini. On yedi ve on sekizinci yüzyılda Osmanlı saray mensuplarının Valide sultanlar dâhil giydikleri elbiselerin Tokat’ta dokunup gönderildiğini biliyor muydunuz?

     

    Tokat İlinde yazmacılığın 700 yıllık bir geçmişi vardır. Bu nedenle; Yazmacılığın yapıldığı Anadolu kentleri arasında ise Tokat’ın yeri farklıdır. Yazmacılık geçmişte türünün en güzel örneklerini Tokat’ta vermiştir. Evliya Çelebi Tokat yazmaları için: “Beyaz pembe bezi Diyar-ı Lahor’da yapılmaz. Güya altın gibi mücelladır. Kalemkâr basma yüzü, münakkaş perdeleri gayet memduh olur” der ve övgüyle söz eder. Türk El Sanatları içinde çit, yemeni, çevre, çember deyimleri ile tanıdığımız yazma yıllar boyunca kadınlarımızın başörtüsü olmuştur. Türkülere ve manilere konu olan yazma, bir Almus türküsünde sarı rengi ile dikkat çekerken, bir maninin sözlerinde desen ve çiçekleri ile dile gelir. Başındaki yazmayı da Sarıya mı boyadın? Neden sarardın soldun da Sevdaya mı uğradın? Tokat’ta “Karakalem” ve “Elvan” olmak üzere iki tip yazma basılmaktadır.

    Desen ve kompozisyon yönünden doğal bir görünüş hâkim olan Tokat yazmalarında doğadaki motifler özelliklerinden hiçbir şey kaybetmeden, stilize edilerek tahta kalıplar üzerine aktarılmıştır. Bu kalıplar genellikle ıhlamur ağacından oyulur. Ihlamur yumuşak bir ağaç olması nedeniyle kalıpçılar tarafından en çok kullanılan ağaçtır.

    Tokat’ın karakteristik motifleri, tüm özellikleri ile birlikte yazmalara yansıtılmış, doğadan alınan bitkisel motifler, çiçek ve meyve motifleri kalıp ustasınca başarılı bir kompozisyon içinde kumaş üzerine aktarılmıştır. Meyve çeşidi bol olan Tokat’ın bu özelliği yazma desenlerine konu olmuş, elması, üzümü, kirazı ve çiçekleri motifler halinde yer alarak desenlere kaynaklık etmiştir.

     Tokat’a özgü desenlerin yanı sıra değişik yörelere ait motiflerle de çalışılmaktadır..Tokat’a özgü yazma desenleri şunlardır: Asma yaprağı, Tokat içi dolusu, Tokat beşlisi, Tokat üzümlüsü, Tokat elmalısı, Tokat yarım elmalısı, Tokat kirazlısı, Tokat içi boş (Kayseri kenar), Purket (plaka), Kaşık sapı, Kaynana yumruğu, Kestaneli, Saatli, Trabzon kenar.

    Oda Özellikleri
    50 m2 Kale Manzaralı
    Bir çift kişilik Yatak mevcut ilave yatak atılabilir
    Ücretsiz yüksek hızlı internet erişimi
    LCD televizyon
    Uydu ve film kanalları
    Saç kurutma makinesi
    Mini bar
    İsteğiniz doğrultusunda yastık menüsü
    isteğe bağlı çay ve kahve düzeneği
    Ücretsiz Tarihi 13.Y.Y Pervane Hamamı Girişi (Tokat Hamam kültürü bilinen büyük yöresel özelliklerinden biridir)(Pervane Hamamı, 1275 senesinde Selçuklu veziri Muinüddin Pervane tarafından yaptırılmıştır.)
    Ücretsiz Otopark